Amordid!

Prr....prrr.....
Kasutaja avatar
Harri
Postitusi: 500
Liitunud: 17 Juun 2004, 16:57
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Harri » 08 Okt 2006, 20:45

Nii, et vahetasin ülalkirjeldatud Niva ümberehitatud esiamordid punaste "street" seades KONI-de vastu. Viimased toimivad täpselt nagu peab, pole ei liiga jäigad ( jäikus reguleeritav ), ega liiga pehmed.Soovitan soojalt. Tõsi keegi ütles et natuke kallid , mina maksin tõesti ligi 900 kr tükist.
Kasutaja avatar
Margo
Postitusi: 679
Liitunud: 05 Aug 2008, 21:26
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Margo » 03 Apr 2009, 12:54

Tere,
Kaevasin vana teema üles, kuna uut teemat ei pidanud vajalikuks. Võib-olla pakub mu küsimus ka teistele huvi.

Minu Horneti teemast võis lugeda, et soetasin 13x7 veljed koos 175/50R13 rehvidega ja et need Mini originaalveermikku väga kiiresti ära ei lammutaks, tegelen praegu igasugu reguleeritavate ja tugevamate veermiku osade muretsemisega.

Järg on jõudnud amortisaatoriteni. Kuna muud asjad tulevad reguleeritavad, siis peaksid seda olema ka amortisaatorid. Variandina olid üleval koguni coil-overid, aga kuna see pidi kaotama traditsioonilise Mini tunnetuse, siis jätaks need mõne tuleviku Mini jaoks.

TMF-st leidsin teema kus mainiti, et kui juba panna Hi-Lo’d siis on mõttekas panna kohe ka „lowered” amortisaatorid, ehk minu arusaamise järgi siis originaalist lühemad amordid, olen ma õigel teel? Põhjenduseks toodi seda, et auto kõrgust reguleerid siis ju niikuinii Hi-Lo’dega ja tava kõrgusega amortisaatorite panek ei ole Hi-Lo’de puhul väga mõttekas. Mina pole sellele teooriale veel kinnitust leidnud. Mida teie kui teadjamad ja kogenumad sellest arvate?
Et kas:
1) H-Lo’d ja reguleeritavad "standard" amortisaatorid, või
2) Hi-Lo’d ja reguleeritavad "lowered" amortisaatorid?

Eesti kuumaastikku arvesse võttes oleks vast hoopis tõstesarja, põhjakaitset ja porirehve vaja, aga ma jätaks selle teema praegu vähe tahaplaanile ja keskenduks just tõstatunud küsimuse loogikale.

Samuti ootaks arvamusi GAZ, SPAX ja AGX reguleeritavate amortisaatorite kohta. Eriti hea kui kellelgi oleks kogemusi just meie Eesti teedelt.

Võib-olla ulme soovid, aga loodetavasti saate aidata :)

Hornetile kavatsen reguleeritavad amortisaatorid hiljemalt aprilli lõpus ära osta, nii et pikka mõtlemisaega mul siin pole. Praegu vaatan GAZi või SPAXi poole, kuna neist olen kõige rohkem lugenud ja hinnavahe on neil 4 naela per amortisaator. AGX toodangust suurt midagi ei tea ja hinnavahe teistega on ka juba suurem.
Kasutaja avatar
Kristjan
Postitusi: 895
Liitunud: 17 Juun 2004, 12:59
Asukoht: Tartu / TTÜ
Kontakt:

Postitus Postitas Kristjan » 03 Apr 2009, 13:06

No minule tundub ( eriti kuna auto vist peamiselt liiguks Tallinnas ) loogilisemana siiski standard. Kui kõik on lowered ja minimal siis ei jää ju lõpuks midagi järgi enam.....

Aga see puhas loogika. Kogemused ja tehnoloogiline põhjendus puuduvad.
Kasutaja avatar
Margo
Postitusi: 679
Liitunud: 05 Aug 2008, 21:26
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Margo » 03 Apr 2009, 14:18

Tänud, Kristjan. Ma olin ka kuni eelmise nädalani kindel, et standard kõrgusega reguleeritavad amortisaatorid + Hi-Lo ja ei mingit lõuerdamist. Kõrvu pani aga liigutama just see idee, et auto kõrgust Hi-Lo'dega reguleerida ja sellest tulenevalt maksimaalselt ära kasutada amortisaatorite käiku.

Väike mõttelend:
Kui on standard amortisaatorid ja Hi-Lo'd, kas siis on võimalik autot originaalkõrgusest veel kõrgemale tõsta, või pigem, et just madalamaks lasta?
Et kuhu suunda H-Lo rohkem liikuma annab võrreldes tavaliste trompetitega?
Kui Hi-Lo võimaldab auto kõrgust tõsta, siis kas ka nii kõrgele, et lowered amortisaatoritega auto tõsta standard kõrgusele? Ja kuidas selline asi amortide "tervisele" mõjub?
(võib-olla lollid küsimused, aga ma olen siiani Hi-Lo'd vaid pildi pealt näinud. Minu komplekt peaks saabuma lähinädalatel)

Enamus linnasõite teeks Hornet Tallinnas, aga nädalavahetustel liiguks ka maanteedel ja väiksemates kohtades. Seega lowered oleks päris riskantne igal juhul. Eriti kuna minu tavalise Tallinnast väljuva tee olukord ei kannata mingit kriitikat ja on ohtlik lausa tavalisele sõiduautole.

Teemaarendused ja kommentaarid on igati teretulnud :)
90Deville
Postitusi: 638
Liitunud: 08 Okt 2008, 17:17
Asukoht: Haapsalu/Sthlm

Postitus Postitas 90Deville » 03 Apr 2009, 17:06

Minu pannil on HI-Lod aga amordid ma arvan et on originaalid. Vähemalt ei näe nad kuidagi "tjuuningu" omad välja, st et pole roosat vöi neoonrohelist värvi. Lihtsalt mustad. Aga Hi-Lod nüüd küll midagi drastiliselt ei muuda sul, saad nad ju sama körgeks kruvida kui originaalgi ja vaadates vähemalt enda auto vedrukäiku, mis on olematu, siis arvan et toimivad need orikadki igas asendis. Mul all sama mööt mis sulgi ostetud, e siis 175/50/13 ja tiivalaiendi ja kummi vahele jäi umbes 2,5cm vahet, ja vastu kunagi ei käinud, st et vedrukäik on alla selle! Ja sellise käigu juures pole vahet, mis amort sul seal on, arvan ma. Auto pöhi oli nii madalal et jalg eriti alla ei mahtunud...
Nüüd plaanis mingi aeg köik uued vedrud osta eks siis näeb kas tekib mingi muutus ka. Aga amorte niisama lampi ei viitsi vahetada, ölised ega roostes nad pole niiet küll käivad.
Kasutaja avatar
Kristjan
Postitusi: 895
Liitunud: 17 Juun 2004, 12:59
Asukoht: Tartu / TTÜ
Kontakt:

Postitus Postitas Kristjan » 03 Apr 2009, 17:34

Härrased härrased. Olgem nüüd täpsed. Puksi käik :D

Mina pole küll veel ühegi Mini alt verdusid leidnud :D

( no kui ZCarsi kitid välja arvata)
Kasutaja avatar
Mehis
Postitusi: 317
Liitunud: 23 Okt 2007, 10:11
Asukoht: Tallinn/Nõmme
Kontakt:

Postitus Postitas Mehis » 03 Apr 2009, 19:33

Kes inglise keelt mõistab lugeda siis võin saata MiniWorldis ilmunud päris hea artikli amortide valiku kohta.
Kasutaja avatar
Harri
Postitusi: 500
Liitunud: 17 Juun 2004, 16:57
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Harri » 03 Apr 2009, 21:01

Tava- ja madaldatud amortisaatorid erinevad üksteisest käigupikkuse poolest. Samuti asub neil nn. "tööpiirkond" erinevas kohas. Kui reaalselt lasta auto nii madalale kui võimalik ja samas paigaldada tavaline amort, on tulemuseks konarlikul teel kehvasti ohjeldatud ratas. ( amordi tööpiirkond jääb liiga kõrgele ) Kui võtta orginaal 10" ratta, uue kummivedru ja ilma Hi-Lo süsteemita standart Mini siis sellel on tiivaserva ja ratta vahe küllalt suur.....st.auto asend on kõrge...
Võin kihla vedada , et peale suurte rataste paigaldamist üritate lasta auto nii madalale kui võimalik. Põhjuseks on mäekõrgune vahe auto juhitavuses. Iga sentimeetri jagu auto kergitamist halvendab juhitavust oluliselt.

Tähtis on ülemise õõtshoova asend ( nurk ) Mini esisild on algselt projekteeritud 10" ratastele, kindlatele nurkadele ja väärtustele, et saavutada parim võimalik juhitavus.
Selleks, et suurema diameetriga ratta puhul jääks ülemise ( ka alumise ) õõtshoova asend orginaalile ligilähedaseks, tuleb auto reguleerida võimalikult madalaks.( madalamaks kui orginaalrataste puhul. )
Suuremad, laiemad, raskemad rattad nõuavad auto juhitavuse parandamiseks võimalikult madalaks laskmist.
Amortide kinnituspunktide vahe väheneb ja amordi tööpiirkond amordi käigupikkuse suhtes muutub....

Eeltoodust tulenevalt paigaldasin enda Mini esisillale madaldatud amordid. Tagasilla omad võib rahumeeli orginaalideks jätta, palju siin ikka täislastis autoga sõidetakse....

Ilmselt pisut segasevõitu jutt põhineb minu isiklikul kogemusel. Ma ei jäänud autokese juhitavusega rahule ja sai ikka igasugu variante katsetatud , ka erinevaid amortisaatoreid, erinevaid sillaseadenurki jne. Näiteks ehitasin treipingis ümber Niva esiamordid mis mõõtudelt justkui oleksid sobinud. Samas
tööpiirkond oli ca kolm sentimeetrit nihkes ning amort ratta ohjeldamisega hakkama ei saanud.....

Minu tõde pole siin maailmas viimane ning soovitan loomulikult enne otsustamist lugeda ingliskeelseid materjale jne.

Panin alla aadressi ka ühe Mini erinevaid amorte tutvustava ingliskeelse artikli.

http://web.zone.ee/torumarket/metro%20m ... iamort.pdf
Kasutaja avatar
Margo
Postitusi: 679
Liitunud: 05 Aug 2008, 21:26
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Margo » 06 Apr 2009, 10:47

Hommik,
Nädalavahetus möödus enamjaolt garaažis Mini kere puhastades, seega liiga palju amortide teemale mõelda ei saanud. Kuid hästi tore on näha nii elavat mõttearendust.
Hornetil ei paista amordid väga hullud olevat, iseasi kui vanad nad olla võivad ja kuna auto niikuinii suht algosadeks saab võetud, võiks ühe hooga ka korralikumad alla panna. Samas "pukse" veel ei vaheta. Lisaks pakutakse Gaz amorte 29 naela per amort ja Spax 33 naela + postage. Aga see selleks.

Kui teemat väga lihtsustatult võtta, siis mul on kaks valikut:
1) standard kõrgusega amordid - suurte rataste pärast kaotan juhitavuses, kuid võib-olla säästan auto põhjaalust;
2) madaldatud amordid - võidan juhitavuses, aga suure tõenäosusega lõhun auto põhjaaluse ja Eesti teedest pean enamuse oma valikust välja jätma ning kokkuvõttes võib autost saada treilerikuninganna või aiakaunistus.

Harri lisatud artikli põhjal oleks kolmandaks võimaluseks paigaldada "TWIN TUBE ADJUSTABLE AGX EVOLUTION" amordid:
http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... UBE%20ADJU...
kuna väidetavalt pidid nad hästi töötama ka siis, kui autot 35mm allapoole lasta. Artikli lõpus on välja toodud erinevate amortide kõrgus kinnises asendis ja antud AGX on isegi lühem kui GAZ madaldatud amort. Mida ma sellest peaksin välja lugema? Peale selle, et kuna ta on lühem, aga väidetavalt standard kõrgus, siis ta käigupikkus on suurem ja sellest tulenevalt on ka tööpiirkond "laiem".
Ma tunnen ennast praegu ikka täieliku võhikuna :lol:
eino
Postitusi: 1132
Liitunud: 13 Jaan 2006, 22:39
Asukoht: Saue

Postitus Postitas eino » 07 Apr 2009, 21:22

Tere tegijatele.

Üritan siis ka sõna sekka öelda, minu minil need 10tollised rattad ja minu arvamine on et kui tahta pehme autoga sõita siis mida kõrgem on kummi profiil seda parem. Kui on need vanad kummi puksid ehk padjad siis on nad ära vajunud ja vedrustust nagu ei olegi ja kui lisaks sellele 13tollised madala profiiliga kummid siis sealt ka lisa ei ole ja sõidatki nii kui puu vankriga. mis puutub neisse reguleeritavastesse vidinatesse siis minu unistus on oma minil näha hüdrolastik süsteemi ja mis on täiendatud pumba ja klappidega et kui vaja siis vajutan nuppu ja auto kas tõuseb või vajub. Aga see tulevikk.
Arvan et jutt segane.

eino
vahendan minitronist osi. +358405940508 või eino.fn@gmail.com, +37256608941,
Kasutaja avatar
Harri
Postitusi: 500
Liitunud: 17 Juun 2004, 16:57
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Harri » 08 Apr 2009, 10:50

Kas hüdrolastik süsteemis pole vedruelemendiks mitte kumm. Vedeliku osa töötab amortisaatorina....Kui vedeliku osa survet muuta, peaks seega muutuma halvemaks amordi töö, muidugi muutub ka autokese kõrgus. Hüdrogas tüüpi vedrustuses, kus vedruelemendiks on lämmastik ja amordi osaks vedelik, muudetakse lämmastiku survet....s.h. näit. vanal DS Citroenil. Ma hetkel mässan Austin Metro hüdrogas tüüpi vedrustuse remondiga ja teema värskelt päevakorras...

Äkki valgustad seda Mini hüdrolastik süsteemile pumba ja klappide teemat lähemalt.
eino
Postitusi: 1132
Liitunud: 13 Jaan 2006, 22:39
Asukoht: Saue

Postitus Postitas eino » 08 Apr 2009, 11:49

ei ole süsteemi ehk siis seda vedrustus kobakat arutanud aga kui minu minil oli külg maas siis käisin minitronis ja vend pumpas spets õli tagant täite avast juurde vastavalt kui kõrgeks autot tahtsin. Pooled on minil eraldi ja vedrustus ning amort peaks töötama sama õliga. pumba-klapi süsteem oleks võlja nõinud nii et on eraldi paak kus õli sees ja sealt kui autot tõsta siis elektri pump lööb süsteemi juurde ja kui tahad alla lasta siis avad ainult klapi ja v'hendad survet.
aga täpsemalt saan uurida soomes olles sest raamat selle teema kohta soomes.

eino
vahendan minitronist osi. +358405940508 või eino.fn@gmail.com, +37256608941,
Kasutaja avatar
Harri
Postitusi: 500
Liitunud: 17 Juun 2004, 16:57
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Harri » 08 Apr 2009, 12:45

Arvan siiski, et sinna pumbati amortisaatori osa täitvat vedelikku. Autole etteantud kõrgus reguleeritakse paika surve muutmisega süsteemis. Rõhk süsteemis on suht kõrge, pealt 15 atm. olenevat autost ja sellest kas on tegemist esi või tagasillaga. Kui targemaks saad siis anna meile ka teada kuidas see süsteem Mini puhul töötab.
Vasta